Funkce bílkovin v lidském těle.Tabulka s příklady pro sportovce, kulturistu, výživu

Pro plné fungování těla musí člověk denně konzumovat živiny, které obsahují bílkoviny, lipidy a uhlohydráty.Hlavním stavebním materiálem pro tělo a orgány je bílkovina.Jeho funkce ovlivňují vývoj, pohyb, růst a ochranné schopnosti lidského těla.

Veverky - co to je?

Proteiny jsou prvky organické molekulové hmotnosti.Zahrnují alfa aminokyseliny peptidy spojené v sekvenčním řetězci.V těle jednotlivce nevznikají všechny aminokyseliny nezbytné pro plné fungování těla.

Chybějící množství pochází z proteinových produktů.Při trávení potravy se protein rozkládá na aminokyselinové prvky podílející se na uvolňování vlastního proteinu v těle nebo přeměně na energii.

Organizační úrovně

Podle organizačních úrovní jsou proteiny rozděleny do čtyř struktur:

  • primární;
  • sekundární;
  • terciární;
  • Kvartér.

Primární struktura proteinu

Primární struktura je lineární elementární aminokyselinový řetězec spojený polypeptidovou vazbou.Charakteristickým rysem této struktury je stabilní sloučenina zbytkových částí aminokyseliny, které vykonávají speciální funkce ve složení proteinů.

Primární struktura je určena sekvenčním uspořádáním kombinací aminokyselin nebo nukleotidů pomocí tabulkových dat genetického kódu.

Sekundární struktura proteinu

Sekundární struktura je způsob vytváření uspořádaného řetězce elementárních sloučenin pomocí skupinové interakce přidružených aminokyselinových látekvodíkové sloučeniny.Pro sekundární strukturu existují dvě možnosti: spirála (lano) a složená (harmonika).Oba typy se vyskytují v proteinech, ale poměr je jiný.

Terciární struktura proteinu

Terciární struktura jsou složky sekundární struktury, které jsou spojeny různými interakčními procesy s izolační funkcí od vody.Tuto strukturu lze určit rentgenovou analýzou nebo mikroskopií.

Kvartérní struktura proteinu

Kvartérní struktura je kombinací několika aminokyselinových sloučenin v jediném proteinu po jeho úplném zpracování v těle.Při utváření kvartérní a terciární úrovně se účastní stejné typy vztahů.

Funkce proteinu v těle

Funkce proteinů v lidském těle spočívá v jeho účasti na metabolismu.Jako součást buněk protein působí jako signál k zahájení rozkladu potravy, interakci s vodou a vytváření mezi buněčnou hmotou.

Vzhledem k široké škále účinků na tělo jsou proteiny podmíněně rozděleny podle funkce.

Katalytická funkce proteinu

Katalytická funkce je zajištěna speciálními prvky - enzymy, které ovlivňují kvalitu a trvání chemických reakcí pod vlivem některých elementárních sloučenin.Enzymy jsou jednoduché a složité.

Jednoduché jsou složeny ze zbytkových aminokyselin, zatímco komplexní mají proteinové prvky, které interagují s organickými aanorganické látky.

Katalytická funkce proteinu je odpovědná za zpracování a uvolňování látek, které vstupují do těla při vhodné teplotě, tlaku a rovnováze kyselin a cínu.

Strukturální funkce proteinu

Strukturální funkce je konstrukční funkce.Spočívá v umístění proteinu v buňkách, jejich tvarování nebo změně.Bílkoviny tvoří spojovací látku, která je součástí vlasů, nehtů a dalších.Tato funkce zahrnuje: keratin, kolagen, elastin.

Ochranná funkce proteinu

Ochrannou funkcí proteinu je zabránit poškození těla vnějšími a vnitřními cizími sloučeninami.

V lidském těle existují 3 typy proteinových funkcí:

  • Fyzikální .Buňky jsou mechanicky podporovány a je zajištěna také srážení krve a hojení ran.
  • Chemikálie .Proteiny pomáhají čistit tělo vázáním toxinů a jejich odstraňováním.
  • Imunitní .Proteiny ničí bakterie, viry a cizí proteiny, které vstupují do těla.

Regulační funkce proteinu

Regulační funkcí je regulovat metabolické cykly, kontrolovat růst, vývoj a plodnost těla spojením s jinými proteiny za účelem jejich aktivace nebo potlačení.

Signální funkce proteinu

Signální funkce je schopnost proteinu nést signální impulzy mezi buňkami pro aktivaci nebo zrušeníživotně důležité procesy v těle. Funkce signálu zajišťuje interakci imunitního, endokrinního a nervového systému.

Transportní funkce proteinu

Transportní funkcí je schopnost proteinových vazeb přenášet nezbytné prvky z jednoho orgánu na druhý během metabolických procesů v těle nebo dýchání a také poskytuje spojení pro všechnybuňky s prostředím.

Rezervní (rezervní) funkce proteinu

Rezervní funkci vykonávají proteiny, které jsou rezervovány jako zdroj energie a akumulují v buňkách nezbytné látky pro metabolismus: voda, železo, kyslík a další.

Receptorová funkce proteinu

Receptorová funkce je aktivována mechanickým (světelným) nebo chemickým působením na proteinové receptory, které jsou uvnitř buňky.

Spočívá v přijímání, zadržování a přenosu signálů z vnějšího prostředí do orgánů k aktivaci nebo ukončení jakéhokoli procesu.

Motorická (motorická) funkce proteinu

Motorická funkce poskytuje veškerý pohyb v lidské hmotě zvláštními kontrakčními prvky.Procesy, jako je svalová kontrakce, pohyb buněk (bílé krvinky), uzavření řas a intracelulární oběh, přímo souvisí s motorickými funkcemi.

Proces pohybu je způsoben schopností bílkoviny přeměnit chemickou energii (látky v těle) na mechanickou práci (kontrakce, flexe, komprese a další).

Jaké druhy existujíproteiny

Proteiny se účastní života lidského těla a dělí se na typy podle typu funkce:

  • Budují se strukturální proteiny prvky pro různé tkáně těla, které jim dávají tvar, sílu a pružnost.
  • Transportní proteinytransportují živiny a živiny do celého těla a pronikají na nepřístupná místa.
  • Receptorové proteiny , které se nacházejí mezi buněčnými membránami, vážou se na živiny a nesou je uvnitř stejných buněk.Velkou roli hraje v procesu vývoje plodu v matce, který mu poskytuje všechny potřebné komponenty.
  • Kontraktilní proteinyuvedly do pohybu celý organismus, počínaje buňkami a končící celým tělem.
  • Regulační proteinyjsou zodpovědné za kompletní metabolické procesy v těle.

  • Ochranné proteinypomáhají tělu odolávat a chránit ho před viry, bakteriemi a infekcemi.
  • Enzymyjsou proteiny, které jsou odpovědné za všechny reakce v buňkách a stimulují metabolismus.

Klasifikace podle typu struktury

Podle typu struktury jsou proteiny rozděleny na jednoduché a komplexní.Jednoduché proteiny jsou proteiny, které obsahují aminokyselinové zbytky (hlavní složky proteinu).Nacházejí se ve vejcích, mléce, fazole a zeleninových plodinách.

Složité proteiny jsou proteiny, které mají hlavní proteinovou složku a nebiproteinovou tvorbu (kyseliny,tuky, uhlohydráty), během nichž dochází k životně důležitým cyklům lidského vývoje a posílení.

V závislosti na složení bylo identifikováno několik typů komplexních proteinů:

  • Glykoproteiny- sestávají z aminokyselin a uhlohydrátů.
  • Nukleoproteinyjsou spojení aminokyselin a nukleových kyselin.
  • Lipoproteiny- interakce hlavní proteinové složky a tuků.
  • Fosforové proteidy- obsahuje aminokyselinu a kyselinu fosforečnou.
  • Chromoproteiny- interakce proteinových látek a prvků obsahujících kov.

Proteiny se také dělí na zvířata - nacházejí se v masu zvířat, jejich krvi, kůži a podpůrných tkáních a rostlinné plodiny jsou součástí rostlinných plodin.

Proteiny a bilance dusíku

Proteiny a bilance dusíku jsou přímo úměrné.Rovnováha dusíku je poměr příjmu dusíku do těla s jídlem a odstraňování z něj v procesu života.Hlavním dodavatelem dusíku je bílkovina.Během rozkladu proteinových produktů se do těla uvolňuje určité množství dusíku.

Při normální interakci všech orgánů a vyvážené stravě je toto množství dusíkové látky z těla zcela vyloučeno.

Proces se nazývá dusíková rovnováha, během níž se lidskému tělu nic neděje (výška a hmotnost stojí v klidu).Rovnováha dusíku je pozitivní (anabolismus) a negativní (katabolismus).Pozitivní - množství dodávaného dusíku je větší než jeho odstranění.Podporuje růst svalů, vlasů a nehtů.

Záporná dusíková bilance: množství dusíku odebraného z těla převyšuje jeho vstup do těla .Tento proces nastává, když není dostatek kompletních bílkovin s jídlem.

V průběhu času dochází k hladovění bílkovin, což má za následek významnou ztrátu tělesné hmotnosti, svalovou slabost, vypadávání vlasů a ochablou pokožku.Funkce bílkovin v lidském těle jsou prospěšné, ale pouze s vyváženou interakcí s jinými prvky.

Aminokyseliny v proteinech

Aminokyseliny jsou nezbytnými prvky pro rozvoj jedinců, kteří jsou v proteinech a vstupují do těla během zpracování.

Aminokyseliny jsou nezbytné pro:

  • vytrvalost;
  • vývoj svalů;
  • spalování tuků;
  • elasticita kůže a další.

Aminokyseliny se dělí na vzájemně zaměnitelné a nenahraditelné.Druhý - vstupte do těla s jídlem, tělo ho samostatně nevyrábí.První - vznikají v orgánech v procesu interakce různých prvků, mohou také pocházet z vnějšího prostředí.

Nedostatek bílkovin: příčiny vývoje, příznaky

Funkce bílkovin v lidském těle při narušení způsobuje nedostatek bílkovin - onemocnění spojené s jeho rychlým rozpadem na prvky nebo nedostatkem jeho příjmu.jídlo.Byly rozlišeny 2 typy nedostatečnosti: primární asekundární.Deficit primárních bílkovin nastává, když dochází k malému požití bílkovinných látek do těla z vnějšího prostředí.

Riziková skupina zahrnuje lidi, kteří jedí špatně, cvičí různou stravu a odmítají jíst zvířata živočišného původu.

Sekundární nedostatečnost se vyvíjí u lidí se zrychleným trávením bílkovin.Příčiny jsou různá onemocnění vyvolaná různými infekcemi, patologiemi ledvin nebo dědičnými onemocněními, která narušují metabolické procesy.

Příznaky nedostatku proteinu:

  • rychlý úbytek hmotnosti;
  • zhoršení stavu vlasů;
  • loupání kůže;
  • slabost a závratě;
  • bolest svalů;
  • změny nálad;
  • nevolnost;
  • výskyt nadýmání;
  • nepravidelná stolice;
    • zvětšení jater.

    Léčba takového onemocnění je zaměřena na zvýšení množství proteinových prvků v těle a normalizaci jeho metabolismu.Rovněž je léčeno základní onemocnění, které vyvolalo nedostatek proteinu.

    Nenechte si ujít nejoblíbenější článek v rubrice:Laserové odstranění chloupků na obličeji a těle - jak se provádí, účinnost, fotografie před a po kontraindikacích.

    Nadměrná nabídka bílkovin: příčiny, příznaky

    Nadměrná nabídka bílkovin - nadměrná akumulace produktů jejího zpracování v těle.Hlavním důvodem výskytu přebytku bílkovin je nezdravá strava, ve které výrazně převažuje příjem bílkovinných potravinpřes uhlohydráty a mastná jídla.

    Rizikem této choroby jsou milovníci masa nebo lidé, kteří praktikují bílkovinné diety.Nadbytek proteinu je také vyvolán přítomností onemocnění endokrinního systému, genetických abnormalit nebo metabolických poruch.Přebytek bílkovin narušuje fungování lidských orgánů a vede k poruše životních funkcí.

    Byly zvýrazněny příznaky zdůrazňující přítomnost problému:

    • bolest kloubů;
    • zubní kaz;
    • snížená imunita;
    • bolest dolní části zad;
    • přírůstek hmotnosti;
    • únava a další.

    Přebytečný protein může vyvolat srdeční infarkt.Pokud máte příznaky nadbytku bílkovin, musíte vyloučit bílkovinné produkty ze stravy a podrobit se léčbě.

    Normy proteinu pro dospělého

    Normy proteinu pro dospělého v průměru 85 g za den s měřenou aktivitou.Protein je v těle absorbován 80% z potravy zvířat a 60% z rostlinných potravin.Míra spotřeby bílkovin u jednotlivce se počítá na základě dvou faktorů: hmotnosti osoby a jejího fyzického zaměstnání.

    Například:

    • Při sedavém způsobu životaje potřeba proteinu 1 g na 1 kg hmotnosti.
    • S průměrnou pracovní zátěží(chodit do posilovny 1–2 krát týdně nebo o outdoorových aktivitách o víkendech, denních procházkách) - 2 g na 1 kg hmotnosti.
    • S tvrdým tréninkema tvrdou prací - 3 g na 1 kg lidské hmotnosti.

    Normy spotřeby bílkovin závisí na individuálních charakteristikách jedince.Každý může kontrolovat množství užívání nezbytné látky pro sebe, poslouchat osobní potřeby a věnovat pozornost příznakům a symptomům.

    Správná výživa bílkovin v těle

    Bílkoviny jsou hlavním prvkem rozvoje, obnovy a normalizace fungování těla.

    K udržení krásy a zdraví těla musíte denně dodržovat pravidla výživy bílkovin:

    • Jíst bílkovinová jídla k snídani, obědu a večeři vpožadované množství vzhledem k životnímu stylu, věku a pohlaví.
    • Zvyšte příjem bílkovin v závislosti na požadovaném výsledku.Sportovci potřebují více, aby získali svalovou hmotu, hubli - méně.
    • Sledujte rovnováhu proteinů, jejichž porušení vede ke špatnému zdraví a zhoršenému fungování orgánů.
    • Dodržujte pitný režim, spotřebujte alespoň 1,5 litru vody denně.Podílí se na všech procesech podpory lidského života a urychluje metabolismus.
    • Protein musí vstupovat do těla z potravin živočišných i rostlinných.V závislosti na původu má protein funkční účinky na organismus.

    Vlastnosti proteinové výživy pro růst svalů

    Lidské svaly nejsou posíleny a nerostou pouze fyzickou námahou.Pozitivní vývoj svalů závisí na interakci tréninku a výživy.Stavební materiál prorůst svalů vyčnívá z bílkovin.To je jedna z jeho funkcí pro lidské tělo.

    K posílení fyzické zdatnosti musí sportovec konzumovat v průměru 200-300 g proteinu u mužů a 150-200 g produktu u žen.Současně se nedoporučuje porušovat rovnovážný poměr BJU (bílkoviny, tuky, uhlohydráty).Proteinové produkty ve stravě by měly převládat dvě hodiny po tréninku a pár hodin před spaním.

    Nejlepší čas pro uhlohydrátové jídlo je ráno a tři hodiny před tréninkem.Příjem tuků probíhá po celý den v minimálním množství a odpoledne je zcela vyloučen.

    Tabulka proteinových produktů

    Tabulka ukazuje produkty, jejichž složení bílkovin je vyšší než ve zbytku, a jsou nezbytné pro přípravu denní stravy pro budování svalů bez použitípoškození zdraví.

    (3801) Oatmeal ]
    Produkt, 100 g Proteiny, g Tuky,g Sacharidy, g Denní spotřeba
    Kuřecí filé 28 3 0 300g
    Turecké maso 31 7 0 300g
    Telecí maso 22 3 0 200g
    Kuřecí játra 19 5 1 ) 150 g
    Hovězí játra 23 5 5 120g
    Mořské ryby 9 - 40 0,5 - 20 0 - 4 250g
    Říční ryby 2 - 250,2 - 7 0 400g
    Mořské plody 15 - 20 0,7 - 1 0,1 - 0,3 200g
    Kuřecí vejce 11 9 0,5 5ks.
    Mléko 4 1 - 5 5 500 g
    Tvaroh 20 1 - 18 2 250 g
    Ořechy 9 704 40g
    Semena 20 - 30 35 10 20g
    Pohanka 4 1 17 200g
    3,5 1,5 14 200g
    Mořská kapusta 2 0 4 250g
    Zelená zelenina 0,8 - 3 0,1 2,2 - 11 200- 400 g
    Sušené ovoce 2 - 6 0,1 - 3 49 - 7950 g

    Denní spotřeba (v tabulce) je informace o množství produktu, které lze spotřebovat v konečné formě bez poškození zdraví jeho zahrnutím do stravy.Z tohoto seznamu můžete vytvořit nabídku týdne pro spalování tuků a získávání reliéfních tvarů.

    Týdenní menu

    Základními dietními pravidly pro získávání svalové hmoty je jíst často, vyhýbat se cukru a soli a pít hodně vody.

    Přibližná nabídka týdne:

    Den v týdnu Snídaně Snack Oběd Snack ]Večeře
    Pondělí – Po Kaše pohanky na vodě + vařené vejce + beztukový jogurt;Ořechy nebo semena; Vařené kuře + dušená zelenina;suché ovoce;Vaječný bílý omeleta + kefír;
    Úterý Ovesné vločky ve vodě + banán + beztuková kefír;Hrst sušeného ovoce;Dušená hovězí játra se zeleninou; Ořechy nebo semena;Vařená kuřecí prsa + nízkotučný jogurt;
    Středa Vařená rýže + sušené ovoce + tvrdý sýr + zelený čaj;Vařená ryba;Vařená kuřecí játra + vejce bílá;Nízkotučné parní placičky - 2 ks .;Mořské jídlo + vařená vejce;
    Čtvrtek Tvaroh + jogurt s nízkým obsahem tuku + banán;Vaječná omeleta;Rybí filé se želatinou;kefír s nízkým obsahem tuku + ovesné palačinky;Pečené telecí maso se zeleninou;
    Pátek Jakákoli kaše na vodě + zelenina + mléko;Kuřecí řízečky - 2 ks .; Zeleninový kastrol s telecím masem;Tvaroh + banán;Omeleta + mléko + mořská kapusta;
    Sobota Jakákoli kaše + vařená ryba + kefír;Výrobky z moře;Tvaroh + banán;sušené ovoce;Kuřecí pasta + nízkotučný jogurt;
    Vosková neděle Vařená vejce + tvaroh + dušené ovoce;jogurt s nízkým obsahem tuku + banán;Vařená rýže + kuřecí prsa;Ořechy nebo semena;Rybí koláče + vařená mrkev.
    Nenechte si ujít nejoblíbenější článek v rubrice:Ranní cvičení pro osoby starší 40 let, 50. Cvičení pro gymnastiku na hubnutí, videonávody.

    Vlastnosti proteinové výživy, které chtějí zhubnout

    Proces hubnutí bez bílkovin je nemožný.Urychlují metabolismus, pomáhají spalovat tuk a posilují svalovou hmotu.

    Pro absorpci proteinů tráví tělo více energie než pro zpracování tuků, což zajišťuje rychlý úbytek hmotnosti.

    Aby byla strava účinná, mělo by být upřednostňováno bílkovinné jídlo s nízkým obsahem uhlohydrátů a ještě méně tuku.

    Aby se zabránilo narušení rovnováhy bílkovin a poškození zdraví během stravy, stačí dodržovat některá pravidla:

    • Rozdělte jídlo na 5 - 6 malých porcí bez přestávekméně než 3 hodiny.S malými dávkami bílkovin bude tělo schopno bezbolestně se s tím vyrovnat a poslat je v boji proti dalším librám.

    • Na večeři berte pouze bílkoviny a ne ve velkém množství.Spolu s produkty svého rozkladu opustí tělo stagnující tekutina.
    • Zachovat užitečnost potravin během vaření.Nejlepší způsoby: vaření, dušení, pečení.
    • Používejte uhlohydráty a tuky střídmě ráno.
    • Zelenina a byliny v každodenní stravě jsou nezbytné jako zdroje vitamínů a minerálů pro trávení.
    • Používejte koření a dresingy z přírodních ingrediencí: kopr, petržel, sušené byliny, česnek, cibuli a další.
    • Odstranění soli podporuje rychlé odbourávání tuku a uvolňování zbytečné tekutiny.
    • Pití dostatečného množství vody (1,5 -2 l denně) zajistí dobré zdraví a atraktivní vzhled, urychlí také hubnutí.

Výstup z proteinové stravy by měl probíhat postupně s poklesem proteinových produktů a návratem k vyvážené stravě BJU (bílkovina, tuk, uhlohydrát) v poměru 35:20:45.

Funkce proteinů v lidském těle hrají důležitou roli pro zdraví.

Funkce proteinů zajišťují kvalitativní vývoj všech systémů lidského těla, a proto je třeba kontrolovat jejich spotřebu, obohacovat každodenní stravu o důležité prvky a sledovat jejich interakci.

Autor:Veronika Bystryakova

Návrh článku:Anna Vinnitskaya

Video o funkci proteinů v těle ]

Hlavní funkce proteinu v lidském těle: